همشهری آنلاین: آکادمی اسکار انگلستان روز گذشته در حالی اسامی نامزدهای این دوره از جوایز بفتا را اعلام کرد که نام فیلم "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی نیز در میان نامزدهای بخش فیلم‌های خارجی زبان به چشم می‌خورد.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، آکادمی اسکار انگلستان اسامی نامزدهای جوایز بفتا را در حالی اعلام کرد که فیلم صامت و سیاه و سفید "هرمند" با نامزدی در ۱۲ بخش در صدر این فهرست قرار دارد.

این فیلم‌های در بخش‌هایی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای میشل هازانوییچ و بهترین بازیگران بازیگر نقش اول مرد برای ژان دوژاردین نامزد شده است.

فیلم "اندیشمند خیاط سرباز جاسوس" به کارگردانی توماس آلفردسون با نامزدی در ۱۱ بخش، فیلم سه بعدی "هوگو" به کارگردانی مارتین اسکورسیزی با نامزدی در ۹ بخش و "هفته من با مرلین مونرو" با نامزدی در ۶ بخش به ترتیب دیگر صدرنشینان این دوره از رقابت‌ها هستند.

همچنین فیلم ایرانی "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی که تاکنون جوایز بین‌المللی بسیاری را از آن خود کرده توانسته در این رقابت‌ها نیز در بخش فیلم‌های خارجی زبان (فیلم‌های غیرانگلیسی) نامزد شود.

فهرست کامل نامزدهای جوایز امسال بفتا به شرح زیر است:

در بخش بهترین فیلم:

فیلم‌های "هنرمند"، "نسل‌ها"، "رانندگی"، "کمک"، "اندیشمند خیاط سرباز جاسوس".

در بخش بهترین کارگردانی:

«میشل هازانوییچ» برای فیلم «هنرمند»، «نیکولاس ویندینگ رفن» برای فیلم «رانندگی»، «توماس آلفردسو» برای فیلم «متفکر خیاط سرباز جاسوس»، «لین رامسی» برای فیلم «ما باید درباره کوین صحبت کنیم».

در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی:

«میشل هازانوییچ» برای فیلم «هنرمند»، «آنی مامولو» و «کریستین ویگ» برای فیلم «ساقدوش‌ها»، «جان مایکل مک‌دوناف» برای فیلم «نگهبان»، «ابی مورگان» برای فیلم «بانوی آهنین» و «وودی آلن» برای فیلم «نیمه شب در پاریس».

در بخش بهترین فیلنامه اقتباسی:

«الکساندر پاین»، «نت فکسون» و «جیم راش» برای فیلم «نسل‌ها»، «تات تیلور» برای فیلم «کمک»، «جورج کلونی»، «کرانت هسلوف» و «بیو ویلیمون» برای فیلم «نیمه عید مارس»، «استیون زایلیان» و «آئرون سورکین» برای فیلم «مانی‌بال»، «بریجت اوکانر»، «پیتر استروگان» برای فیلم «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس».

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد:

«براد پیت» برای فیلم «مانی‌بال»، «گری اولدمن» برای فیلم «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس»، «جورج کلونی» برای فیلم «نسل‌ها»، «ژان دوژاردین» برای فیلم «هنرمند» و «مایکل فاسبندر» برای فیلم «شرم»

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن:

«برنایس بژو» برای فیلم «هنرمند»، «مریل استریپ» برای فیلم «بانوی آهنین»، «میشل ویلیامز» برای «هفته من با مرلین مونرو»، «تیلدا سوینتون» برای فیلم «ما باید درباره کوین گفتگو کنیم»، «ویولا دیویس» برای فیلم «کمک».

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

«کریستفر پلامر» برای فیلم «آغازکنندگان»، «جیم برودبنت» برای فیلم «بانوی آهنین»، «جان هیل» برای فیلم «مانی‌بال»، «کنث براناف» برای فیلم «هفته من با مرلین مونرو»، «جان هیل» برای فیلم «مانی‌بال»، «فلیپ سیمور هافمن» برای فیلم «عید نیمه مارس».

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

«کری مولیگان» برای فیلم «رانندگی»، «جسیکا چاستین» برای فیلم «کمک»، «جودی دنچ» برای فیلم «هفته من با مرلین مونرو»، «ملیسا مک‌کارتی»، «اکتاویا اسپنسر» برای فیلم «کمک».

در بخش بهترین موسیقی غیراقتباسی:

«لودوییچ بورشه» برای فیلم «هنرمند»، «ترنت رزنور» برای فیلم «دختری با تاتوی اژدها»، «هاوارد شور» برای فیلم «هوگو»، «آلبرتو ایگلسیاس» برای فیلم «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس»، «جان ویلیامز» برای فیلم «اسب جنگ».

دربخش بهترین فیلمبرداری:

«گیلائوم شیفمن» برای فیلم «هنرمند»، «جف کروننوس» برای فیلم «دختری با تاتوی اژدها»، «روبرتو ریچاردستون» برای فیلم «هوگو»، «هویت ون هویتما» برای فیلم «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس»، «جانوسز کامینسکی» برای فیلم «اسب جنگ».

در بخش بهترین تدوین:

«آن سوفی بیون» و «میشل هازانوویچ» برای فیلم «هنرمند»، «مت نیومن» برای فیلم «رانندگی»، «تلما اسچون میکر» برای فیلم «هوگو»، «کریس کینگ» برای فیلم «سنا»، «دینو جانساتر» برای فیلم «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس».

در بخش بهترین مدیر تولید:

«لارنس بنت» و «رابرت گولد» برای فیلم «هنرمند»، «استوارت کریگ» و «اسفانی مک‌میلان» برای فیلم «هری پاتر و قدیسان مرگبار قسمت دوم»، «دانته فرتی» و «فرنچسکا لو شیاوو» برای فیلم «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس»، «ریک کارتر» و «لی ساندالس» برای فیلم «اسب جنگ»

در بخش بهترین طراحی لباس:

«مارک بریجس» برای فیلم «هنرمند»، «سندی پاول» برای فیلم «هوگو»، «جیل تایلور» برای فیلم «هفته من با مرلین مونرو»، «ژاکلین دوران» برای فیلم «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس»

در بخش بهترین گریم مو و صورت:

فیلم‌های «هنرمند»، «هری پاتر و قدیسان مرگبار»، «هوگو»، «بانوی آهنین» و «هفته من با مرلین مونرو».

در بخش بهترین صدابرداری:

فیلم‌های «هنرمند»، «هری‌پاتر و قدیسان مرگبار»، «هوگو»، «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس»، «اسب جنگ».

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه:

فیلم‌های «حوادث تن تن»، «هری پاتر و قدیسان مرگبار»، «هوگو»، «بازگشت سیاره میمون‌ها» و «اسب جنگ»

در بخش بهترین فیلم خارجی زبان یا غیرانگلیسی:

فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی «اصغر فرهادی»، «پینا» به کارگردانی «ویم وندرس»، «پوستی که من در آن زندگی می‌کنم» به کارگردانی «پدرو و آگوستین آلمودووار»، «آتش» به کارگردانی «دنیس ویلنیو».

بهترین فیلم مستند:

مستندهای «جورج هریسون: زندگی در جهان مادی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»، «پروژه نیم» به کارگردانی «جیمز مارش» و «سیمون چین»، «سنا» به کارگردانی «آسیف کاپادیا»

بهترین انیمیشن بلند سینمایی:

انیمیشن‌های «حوادث تن تن» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ»، «آرتور کریسمس» به کارگردانی «سارا اسمیت»، «رنگو» به کارگردانی «گوره وربینسکی».

بهترین فیلم انگلیسی:

فیلم‌های «هفته من با مرلین مونرو»، «سنا» به کارگردانی «آسیف کاپادیا»، «شرم» به کارگردانی «استیو مک‌کوئین» و «ابی مورگان»، «اندیشمند خیاط سرباز جاسوس» به کارگردانی «توماس آلفردسون»، «ما باید درباره کوین صحبت کنیم» به کارگردانی «لین رامسی».

 

کد خبر 157667

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز